ایت الله روضاتی
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 894
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 80
:: باردید دیروز : 30
:: بازدید هفته : 80
:: بازدید ماه : 1277
:: بازدید سال : 4569
:: بازدید کلی : 104189
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
چهار شنبه 12 / 3

 

کتاب شناس و نسخه شناسی که عالم علم انساب بود/ روابط آیت الله روضاتی با امام موسی صدر

فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله سید محمدعلی روضاتی در خانواده ای اهل علم و روحانی متولد شد و نسب این خانواده به 'سید محمدباقر خوانساری اصفهانی' صاحب کتاب 'روضات الجنات' باز می گردد.
 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول جعفریان ، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به علاقه در علوم رجال، شرح حال و تحقق آثار گذشتگان، گفت: این عالم دینی در علم انساب بی نظیر بود.

وی تصریح کرد: خاندان روضاتی خاندانی اصیل، شریف و شناخته شده و اهل علم بوده و هستند. این محقق تاریخ اسلام گفت: آیت الله روضاتی اهل کتاب و نسخ خطی بودند و چندین سال در قم به فراگیری علوم دینی پرداختند.

وی گفت: امام موسی صدر از دوستان آیت الله روضاتی بودند و تا موقعی که در ایران بودند با این عالم دینی رابطه علمی و دوستانه داشتند.

حجت الاسلام جعفریان با اشاره به تلاش های آیت الله روضاتی در باره نسخ قدیمی و خطی به ویژه کتاب روضات الجنات، افزود: بیشترین تخصص آیت الله روضاتی علم رجال، انساب و شرح حال بود. وی اظهار داشت: آیت الله روضاتی در این علوم زحمات زیادی کشیدند که اینک دست نوشته های ایشان به صورت خطی موجود است.

نویسنده کتابهای تاریخ اسلام گفت: آیت الله روضاتی به عنوان محققی در جهان اسلام علاقه فراوانی به نسخ خطی داشتند و چندین جلد فهرست نسخ خطی را به نگارش درآورده اند. وی حمایت از محققان را از ویژگی های آیت الله روضاتی برشمرد و اظهار داشت: بسیاری از عالمان و دانشمندانی در قم حضور دارند که در زمینه های تصحیح آثار فقهی از راهنمایی و حمایت های آیت الله روضاتی بهره مند شدند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود:یکی از تخصص های آیت الله روضاتی در زمینه نهج البلاغه و نسخ خطی آن بود.

وی با اشاره به درج نام 'شیخ آقا بزرگ تهرانی' در کتاب 'الذریعه' از آیت الله روضاتی، گفت: وی یادداشتهایی بر کتاب الذریعه نوشته اند که در دوجلد به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام جعفریان تصریح کرد: این محقق دینی بیش از 50 سال یادداشت هایی بر کتاب 'طبقات الاعلام الشیعه' نوشتند که بتازگی در قالب یک کتاب توسط انتشارات مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده است.

وی تصریح کرد: آیت الله روضاتی در دو کتاب خود با عنوان 'دو گفتار' مقالات پژوهشی بسیار را تالیف کرده اند که برای برخی از آنها 50 سال تحقیق کرده اند.

این محقق تاریخ اسلام گفت: آیت الله روضاتی در کتابهای خود دقت فراوانی داشتند که مبادا از نظر نگارشی و تحقیق یک کلمه کم یا زیاد شود.

وی تصریح کرد: اگر یادداشت ها، حواشی و نکاتی که این عالم دینی بر کتاب های چاپی نوشته اند و در جاهای مختلف به نگارش درآورده اند به صورت یکجا جمع شود بالغ بر 20 جلد کتاب قطور خواهد شد.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به ویژگی های اخلاقی و تقوایی آیت الله روضاتی گفت: این عالم دینی فردی باایمان، اهل پژوهش، کتاب دوست و کتاب شناس و دارای ارتباطات قوی مردمی بود.

وی تصریح کرد: آیت الله روضاتی بیش از اینکه در بین مردم شناخته شده باشند به واسطه چهره علمی که داشتند در بین محققان دارای جایگاهی بزرگ هستند و با بزرگانی چون آیت الله استادی و آیت الله شبیری زنجانی همواره ارتباطات علمی و دوستانه داشتند.

وی با بیان اینکه آیت الله روضاتی در علم فقه دانش خوبی داشتند، تصریح کرد: تخصص این عالم ربانی انساب و رجال و همچنین نسخ خطی بود و در این زمینه دقتی بسیار بالا داشتند.




:: بازدید از این مطلب : 554
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
این وبلاگ برای معرفی طایفه سادات صحیح النسب میرسالاری طراحی گردید .در این وبلاگ اداب ورسوم ،مطالب تاریخی،معرفی شخصیت هاو...........می پردازیم
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شمادرباره هیئت امنای امامزاده میرسالار(ع)

پیوندهای روزانه